Profile


こんにちは、勝本雄一朗です。

1981年岐阜県に生まれ、慶應義塾大学環境情報学部にて映像を、同大学大学院にてインタラクションデザインを学び、2010年12月よりシンガポールに居住しています。

専門は、電子玩具(ガジェット)の創作です。型破りではなく、新しい遊びや楽しさの原型になるものを創りたいと考えています。これまでに雨刀ニンジャトラックキャタピーボトムレス・ジョイスティックロボタイプといった装置を作ってきました。制作物は、国際的な学会やコンペティションで発表を行なっています。よろしければ履歴書(英文)もご参照ください。

現在はシンガポール国立大学スマートシステムズ研究所のシニア・リサーチフェローとして、研究の実際化を産学協同との協働によって試みています。

趣味は水泳とプラモデル。最近は、週末にバゲットを焼いています醸造に取り組んだ時期もあります。

目下の目標は、ガジェット作家としての独立です。皆様のお力になれることがありましたら、ぜひご一報ください。誘われた酒は、断らない主義です。


Yuichiro Katsumoto is a Japanese gadget creator based in Singapore. He keeps inventing new electronic gadgets that are time related since 2005. Currently, he works for the Smart Systems Institute (formerly known as Interactive & Digital Media Institute), National University of Singapore in R&D for digital devices.

His early work, Amagatana (2006–2009), which was created by focusing on spare time in our daily lives, won the encouragement award at the 10th Japan Media Art Festival Entertainment Division. This work was exhibited at FILE 2007 Games, Ars Electronica Festival 2007, ACM Multimedia 2007 Art Exhibition, ACM SIGGRAPH Asia 2008 Art Gallery, and several galleries.

After moving to Singapore in 2010, he started a project "Phase Transition-ish Apparatus (PTA)" aimed at inventing various types of toys inspired by phase transition phenomena. Ninja Track (2011–2013), one of the examples of PTA, is the novel interface which is able to change its shape and flexibility. PTA won the excellence prize in the 15th Japan Media Arts Festival, and the game called ReelBlade which uses Ninja Track as a game controller also won the best technological award in Sense of Wonder Night at the Tokyo Game Show in 2015.

In 2013, he started a new project, "Robot Anime Reversal", and created Dancer-in-a-Box (2013–2015) and Robotype (2016–).


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